arrow_drop_up arrow_drop_down
2 januari 2016 

Het hele jaar door makkelijk thuis kiemgroente kweken. Gezond, makkelijk en goedkoop!

Een paar jaar geleden kreeg ik een dvd van Jamie Oliver cadeau. Ik ben enorm fan van hem. Hij is energiek, creatief, vernieuwend en gepassioneerd. In een van zijn afleveringen had hij het over sprouting. Hij haalde een pot tevoorschijn waarin een kluw van allerlei alfalfa-achtige sliertjes zat. Ik vond het er vreemd uitzien. En nog vreemder was dat ze in zijn keuken, IN de pot waren gekweekt! Er kwam geen grond aan te pas.

Toen ik een tijdje later op zoek ging naar een andere manier van eten, en meer groente in iedere maaltijd wilde verwerken kwam ik weer in aanraking met deze  ‘groente’. In Nederland noemen we het ook wel kiemgroenten, in het Engels sprouts.

Je homegrown alfalfa! Goedkoop, gezond en makkelijk.

Ik zie een aantal grote voordelen aan deze groenten: het is het hele jaar door verkrijgbaar; je bent niet afhankelijk van een seizoen. Daarnaast is het goedkoop als je het zelf kweekt. Je hebt er weinig voor nodig en is snel klaar: super makkelijk. En deze ogenschijnlijk kleine sliertjes hebben ook nog eens een hoge voedingswaarde.

Kiemgroenten zijn gezond

Eerst maar eens de gezondheidsvoordelen van deze steeds populair wordende kiemgroente. Het zit bomvol anti-oxidanten. Deze heb je nodig om je cellen te herstellen. Bij het kiemen nemen de hoeveelheid mineralen, vitaminen enzymen, eiwitten en vezels uit het oorspronkelijke zaadje toe. Een voedingsbommetje in zo’n klein kiempje. Allemaal nodig om dit zaadje tot een volwaardige plant te laten groeien. Maar zo ver komt het niet bij kiemen; deze voedingsstoffen komen dus mooi jouw systeem in!

De kiemgroente helpt je ook bij het verteringsproces en heeft een positieve invloed op je zuurgraad.

Wat kan je kiemen?

Bekende kiemgroenten zijn alfalfa en taugé. En wie zaaide er vroeger niet tuinkers op een laagje watten?

Maar je kunt echt heel veel kiemen. Linzen, radijs, fenegriek bijvoorbeeld. Broccolikiemen stuiteren ook van de voedingswaarde. Of wat dacht je van knoflook, zonnebloem, koriander, kikkererwten, prei, rode biet: allemaal als kiemen te eten! Iedere kiemgroente heeft ook weer zijn eigen gezondheidsvoordelen, dus afwisseling is zeer aan te raden.

Aan de slag met kiemen

Het zaad moet eerst weken (lees de verpakking: soms 6 uur uur, soms langer). Spoel het zaad dan om en start met kiemen. Afhankelijk van het zaad en de temperatuur kan het al na 2 tot 3 dagen klaar zijn voor consumptie.

Er bestaan verschillende hulpmiddelen voor het kiemen van groenten.

Mijn kiemtuintje! Linksvoor de kiemschaal. In het midden de zelfgemaakte kiempot met gaas en rechtsvoor de officiële kiempot.

De Kiempot

Deze pot vind je onder andere in de biowinkel. Het kiemsetje bestaat uit een glazen pot en een plastic schroefdeksel met gaatjes erin voor de beluchting en een soort pootje waardoor je het glas omgekeerd diagonaal kunt neerzetten.

Maar zelf je eigen kiempot maken is HEEL makkelijk! Een glazen pot, een stukje (schoon) vitrage of tule en een elastiekje is alles wat je nodig hebt. De pot moet schuin naar beneden staan. Een eigen creatie kiempot zet ik vaak schuin omgekeerd in een schaaltje. Belangrijk is dat de kiemen zuurstof en beluchting krijgen. Geen deksel erop dus.

De kiemtoren bestaat in veel soorten en maten.

De kiemtoren

Als je verschillende soorten of meer tegelijkertijd wilt kiemen dan is de kiemtoren ideaal. Het neemt relatief minder ruimte in omdat de bakken op elkaar staan. Je kunt dus op een klein stukje aanrecht best veel kiemen laten groeien, waarbij je ook meerdere soorten tegelijkertijd kunt laten kiemen.

Het nadeel ervan is dat je dus best een flinke hoeveelheid ineens hebt, en die moet wel redelijk snel op. Kiemen bewaar je echt geen vijf dagen. Lees hieronder waarom niet. Maar je leest ook in mijn blog dat je kiemen echt bij alle maaltijden kunt inzetten; dus laten bederven hoeft echt niet!

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om maar één of twee bakjes per keer gebruiken, dan heb je steeds verse aanvoer maar wel in kleinere hoeveelheden.

Zorg dat je na gebruik de kiemtoren altijd goed schoonmaakt voordat je weer een nieuwe batch laat kiemen.

 

Een mix van linzen, fenegriek, radijs en alfalfa. Mmmmm!

De kiemschaal

In mijn kiempot wilde de kiemmix (diverse zaden) nog wel eens gaan schimmelen na een paar dagen, vooral bij warm weer. Daarom heb ik een kiemschaal gekocht. Dit kiemsetje bestaat net als de kiempot uit twee onderdelen: een glazen schaal en een rvs zeef. Ik laat de zaden meestal nét onder water staan in de kiemschaal . Dit werkt prima. Nadeel is dat ik niet heel veel tegelijkertijd kan kiemen. Terwijl ik wel van een flinke voorraad hou. Voordeel: het ziet er iets aantrekkelijker uit in je keuken of op je eettafel.

Zelf heb ik geen probleem met de worteltjes die zich natuurlijk ook vormen tijdens het kiemen. Op deze schaal knip je alles makkelijk af en blijven de wortels aan de andere kant van het zeefje achter. Voor een hip opgemaakt bord zou dat net wat strakker kunnen ogen.

Spoel de kiemen vervolgens (zowel pot als toren) iedere dag om. Gewoon het deksel of de stof eromheen laten! Anders wordt het een kliederboel. Laat de boel uitlekken en plaats de potten weer terug op hun standplaats. Bij de kiemschaal moet je even checken of de zaden vochtig zijn – spoelen lukt uiteraard niet. En zodra er wortels worden gevormd check je of deze nog steeds het water raken. De ‘zeef’ moet niet onder water staan om rotten te voorkomen.
Bij warm weer moet je misschien iets vaker omspoelen: het gaat erom dat ze niet droog staan. Vergeet je een keer te spoelen: ook geen probleem; de groei vertraagt alleen een beetje.

De kiemgroenten zien er wel iets anders uit dan die uit de supermarkt: dat zie je bijvoorbeeld bij de taugé (mungbonen). De wortels worden weggesneden bij de profkiemers, en in jouw kiempot blijven die eraan. Het ziet er iets slierteriger uit dus, ook zijn ze minder lang, is mijn ervaring.

Het nadeel van een kiemschaal is de zeef. De worteltjes van de kiemen groeien hier doorheen en dat is iets meer gedoe om schoon te maken in vergelijking met een kiempot of kiemtoren.

Goedkoop en gezond!

De gezondheidsvoordelen zullen je inmiddels een beetje bekend zijn. Miss Beanie houdt niet alleen van gezond. Goedkoop is ook een hele fijne! Vooral omdat bewust en/of biologisch eten over het algemeen wat duurder is dan wat je misschien voorheen gewend was. Hier en daar wat besparen is dus bést fijn.

Als je regelmatig kiemgroente wilt gaan eten en afhankelijk bent van wat de supermarkt je biedt kan het behoorlijk in de pegels lopen. Van één kiemzaadverpakking kan je al snel 20 keer oogsten, tel uit je winst!

En hoe dan toe te passen?

Kiemgroente kan je in iedere maaltijd opnemen. Hups in de blender voor je groene smoothie. Op je pannenkoek met avocado, bij je gebakken of gekookte ei.

’s Middags bij je rauwkost, lunchsalade of rijstcracker met bietenspread of tahin. Of ’s avonds een lekkere toef op je salade, pasta, wokgerecht, of wat je dan ook eet.

Kiemgroenten passen ook prima op je borrelplank. Besmeer een plakje komkommer, courgette of zadencracker met tapenade of hummus. Maak af met een pluk kiemgroenten. Of bak  een dunne omelet of crèpe, besmeer evt. met een lekkere spread of pesto en rol er kiemgroenten in. Prik het rolletje vast met een cocktailprikker. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een flinke laag bietenspread, rucola, bieslook op een rijstwafel.

Een rijstcracker met een flinke schep bietenspread, rucola en een toef kiemen. Feestje!

Het hele jaar door verse oogst

Ik ben een enorme groentetuinfan. Maar in sommige maanden is het nogal schraal, moestuintechnisch gezien. En daarom vind ik kiemen een geweldige uitkomst. Want of het nu zomer of winter is: je hebt altijd verse groente voor handen. Zorg wel dat je je kiemen binnen twee dagen consumeert, vanwege de voedingswaarde en de beperkte houdbaarheid ervan.

Home grown, goedkoop en supergezond! Héél uitgekiemd. Joepie!

Over de schrijver
Reactie plaatsen