arrow_drop_up arrow_drop_down
Gefermenteerde bloemkool: makkelijk, snel en supergezond!
21 oktober 2020 

Gefermenteerde bloemkool: makkelijk, snel en supergezond!

Gefermenteerde bloemkool: dit is zo ontzettend makkelijk, het is snel klaar en het is ook nog eens supergezond voor je! Vaak zeggen mensen: “Fermenteren… ja, dat wil ik echt nog een keer doen!” Maar op een een of andere manier werpt het idee alleen al vaak een drempel op. En dat hoeft absoluut niet, want het is heel eenvoudig. Echt waar.

De voordelen van fermenteren

Fermenteren heeft veel voordelen. Je verlengt de levensduur van je product. Je maakt het eten makkelijker verteerbaar. Door het fermenteerproces ontstaan er probiotica waar je darmen blij van worden. Je darmgezondheid heeft invloed op je immuunsysteem. Dus een beetje extra colon-care kunnen we in deze tijd goed gebruiken. Als je het gezondheidsvoordeel wilt behouden verhit je de gefermenteerde bloemkool niet. Lekker rauw opeten dus!

En als laatste doet het ook iets met de smaak. Als je het recept voor gefermenteerde aardappeltjes uit de oven (zie post enkele dagen geleden!) hebt geprobeerd, weet je wat ik bedoel. Ik ben bijvoorbeeld niet zo’n enorme bloemkoolfan. Vooral met gekookte bloemkool maak je mij niet blij. Mij te muffig. 🙈 Maar gefermenteerde bloemkool is heerlijk!

Wist je dat je meer gefermenteerd eet en drinkt dan je doorhebt?

We eten en drinken meer gefermenteerd dan we soms doorhebben. Denk aan mosterd, yoghurt, kimchi, zuurkool, wijn of tempeh bijvoorbeeld. Ook de steeds populairder wordende miso is gefermenteerd, of wat dacht je van olijven of sojasaus?

En dan nu aan de slag

  • Weeg 600 gram bloemkool af, deel in kleine bloemkoolroosjes en was de roosjes
  • Vul een gesteriliseerde glazen pot met 30 gram zeezout en 600 ml water en roer totdat het zout is opgelost
  • Voeg de groente toe. Zorg dat alles onder water staat, leg er evt. iets zwaars op. (Ik knipte een rondje uit het pak yoghurt dat strak tegen het glas aanzat – paar extra gaatjes erin: goeie afsluiter! Bind een zakdoek of stuk stof om de opening heen tegen vliegjes. Ik gebruikte in dit geval een stukje knutselstof uit de naaidoos.
  • Laat minimaal drie dagen fermenteren op kamertemperatuur waarbij je direct zonlicht vermijdt. En wil je ‘m nog zuurder, laat dan nog een paar dagen staan.

Nou… dat valt mee toch? In een kwartiertje ben je klaar, echt waar.
De bloemkool is heerlijk in een salade, op een borrelplank of gewoon uit het vuistje.

Antiverspillingstip

De rest van de bloemkool hoef je uiteraard niet weg te gooien. Wist je dat het schutblad van de bloemkool juist superlekker én gezond is? Kook de overige bloemkool en de bladeren (in stukjes gesneden) in een klein laagje water met zout. Laat gaarkoken en giet af (kookvocht bewaren). Pureer in de blender of met de staafmixer. Heb je een heerlijke puree in plaats van aardappelpuree bijvoorbeeld.

Bloemkoolbladeren kan je ook prima (kleingesneden) in een wokgerecht of soep verwerken.

Het kookvocht (waarin vitamines en mineralen zitten!) kan je bijsmaken met een beetje tamari/ketjap en een lente uitje: je cup-a-soup maar dan helemaal gezond en zonder onnatuurlijk smaakversterkers. Of gebruik het kookvocht in je soep of saus. Een hele goeie tuinbemester is het overigens ook; maar kook dan het liefst zonder zout – hoewel een klein beetje niet heel schadelijk is voor je tuin.

 

Misschien vind je dit recept met gefermenteerde aardappels uit de oven ook interessant!

Over de schrijver
Gefermenteerde bloemkool – EetbaarEde
Reactie plaatsen