Page content

Aardbeienmousse! Suikervrij & vegan

Aardbeienmousse! Suikervrij & vegan

Heerlijk die aardbeien uit eigen tuin! De oogst valt me dit jaar tot nu niet tegen. Vanmorgen een bakje meegenomen naar mijn moeder. Wist nog niet wat ik ermee wilde maken. Zo uit het vuistje is al heerlijk natuurlijk. Er lag een rijpe avocado bij mams en toen wist ik het: aardbeienmousse! De chocolademousse maak ik ook met avocado, dus een variant met aardbeien moest ook goed komen vermoedde ik.

Dit dessert (of tussendoortje of ontbijt) is súpermakkelijk en snel te maken. Je hebt maar 4 ingrediënten nodig. En ook niet onbelangrijk: hij is suikervrij (vrij van geraffineerde suikers), helemaal vegan (geen slagroom of eieren nodig), geschikt voor mensen die raw of rawfood leven én hij is super creamy!

En wat ik al hoopte: hij was superlekker. Ik deel dus graag m’n recept met je!

Wat heb je nodig voor aardbeienmousse

Dit recept is voor 4 personen

  • 1 rijpe avocado
  • twee tot drie volle handen rijpe aardbeien + 2 aardbeien voor garnering
  • 3 dadels (of meer als je van zoet houdt) (óf 1 banaan)
  • citroenschil of citroenschilpoeder

Ontdoe de dadels van de pitten. Als je sappige medjouldadels gebruikt: snij deze in stukken. Heb je harde dadels: laat deze weken in  warm water totdat ze zacht zijn en snij ze in stukken. Doe de avocado, twee handen aardbeien en de dadels in een beker/kom. Schil een stuk citroenschil van circa 5 cm van de citroen. Hak de schil en voeg deze bij de andere ingrediënten. Als je de schil raspt heb je minimaal twee koffielepels nodig. Gebruik je citroenschilpoeder: begin dan met een afgestreken theelepel. Voeg meer toe als je meer citruskick wilt hebben.

Voeg twee tot drie eetlepels water toe. Mix alles met een staafmixer tot een gladde substantie. Is de mousse te compact: voeg extra water toe. Doseer heel voorzichtig om te voorkomen dat je een te vloeibare (en smakeloze) aardbeienmousse krijgt. De substantie mag romig en fluffy zijn, niet te vloeibaar en niet te compact.

Proef en kijk of je nog een dadel of citroenschil erbij wil. Of nog meer aardbeien. Wees voorzichtig met toevoegen van extra aardbeien. Avocado zorgt namelijk voor het creamy effect. Houdt die balans in de gaten.

Laat je smaakpapillen je leiden en durf vooral te experimenteren met hoeveelheden. De kick van citroen is zeer welkom dus zorg dat je ‘m proeft in de mousse! De citroenkick zorgt er ook nog eens voor dat je minder behoefte hebt aan extra zoet. Wist je dat citroenschil supergezond is? Gooi de rest dus niet weg maar lees mijn blog!

Dit toetje is best machtig dus dien ‘m op in kleine porties. Geen grote kommen dus, maar kies voor een leuk klein wijnglas bijvoorbeeld. Maak af met schijfjes aarbei en als je hebt: een blaadje munt en/of wat kokosvlokken of geschaafde amandelen.

Vers bereid het lekkerst!

De aardbeienmousse is het lekkerst als hij gekoeld is, maar niet té koel! Plaats de aardbeienmousse na bereiden een half een uur afgedekt in de koelkast voordat je ‘m opdient.
Bereid de mousse wel op de dag van consumptie; dan is ‘ie echt het lekkerst. Van tevoren bereiden i.v.m. andere culivoorbereidingen: een paar uur koelen is geen probleem. Haal de aardbeienmousse dan 20 minuten voor opdienen uit de koelkast om iets op temperatuur te komen en roer ‘m nog even goed door.

Natuurlijke kleurstof

De avocado is groen. En de aardbei is rood. Dieprood zal de aardbeienmousse daarom niet worden. Hoe dieper rood je aardbeien zijn hoe roder ook je mousse wordt.

Wil je je mousse écht rood? Gebruik dan het kookvocht van bieten in plaats van het water! Vries desnoods een voorraadje in ter grootte van ijsblokjes en je hebt altijd een natuurlijke kleurstof paraat. Ook leuk bij andere bereidingen van recepten, als je in laagjes werkt bijvoorbeeld! Of je voegt een schijfje gekookte biet toe. Bieten worden vaak in zoete gerechten gebruikt (bij o.a. brownies). Niet bang zijn voor een bietensmaak dus. En ook hier geldt: voorzichtig zijn met toevoegen van de hoeveelheid en je zintuigen hun werk laten doen.

Aardbeien uit eigen tuin?

Wat is het heerlijk om aardbeien uit eigen tuin te hebben? Van slechts 1m2 heb je al een hele fijne opbrengst! Direct opeten is het beste natuurlijk. Vaak maken we ook ons fruit in voor een later moment: in de vorm van jam of saus. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen ‘vriesfruit’ maken, zodat je niet naar de appie hoeft. Was de aardbeien, ontdoe ze van hun kroontje, droog ze voorzichtig af en leg ze naast elkaar op bijvoorbeeld een groot bord of plastic dienblad in de vriezer. Als ze eenmaal bevroreren zijn kan je ze in een goed afgesloten plastic bak of ziplockzak bewaren en gebruiken wat je nodig hebt op je eigen te bepalen moment!

Variatie met ander fruit

Je kunt je ook voorstellen dat blauwe bessen zich ook prima voor lenen voor een mousse. Of wat dacht je van mango, kiwi, banaan of framboos in plaats van aardbei? Je smaakpapillen wijzen de weg. Ga je gang en wees vooral een beetje eigenwijs, experimenteel, nieuwsgierig en inventief! Helemaal in het straatje van Miss Beanie!

Verbaas je gasten

Schotel je deze healthy aardbeienmousse voor aan gasten die de combi van zoet en avocado niet kennen? Vertel hen vooral pas achteraf wat de ingrediënten waren en let op hun gezichten! 🙂

Eet smakelijk!

Eetbare bloemen, planten en onkruid

Eetbare bloemen, planten en onkruid

Ik kom er steeds meer achter dat er onkruid, planten of bloemen in mijn tuin staan die prima te eten zijn. Sterker nog: ze zitten bomvol goeie voedingsstoffen! En dat het daarnaast ook nog eens heel vaak gratis is komen aanwaaien is ook een dikke pro.

Over de term ‘onkruid’ of ‘siertuin’ kan je na het lezen van dit blog best een ander idee krijgen!

Winterpostelein

Komt op in heel veel tuinen. Het is officieel geen ‘onkruid’ maar wordt door veel mensen niet herkend als heerlijke groente. Jarenlang trok ik het weg, maar daarmee heb ik heel wat moois in de gft gegooid.

Winterpostelein kan je al vanaf februari oogsten, dus vandaar de toepasselijke naam. De plant is vorstbestendig en groeit zelfs op redelijk arme grond. Eet de plant met steel en al.

winterpostelein

winterpostelein, mmmm. ik ben er dol op.

Winterpostelein bevat vitamine C, calcium, ijzer en magnesium. Heerlijk in een smoothie, salade of in een stamppotje. Een pesto heb ik er ook mee gemaakt!

 

Paardenbloem

Het blad heeft de meeste voedingswaarde als er nog geen bloem is ontwikkeld. Met bloem is het blad ook nog steeds prima te eten, alleen is de smaak dan wat heftiger. De bloem zelf is ook eetbaar. Vrolijk je salade ermee op of maak er kruidenboter mee!

paardenbloem

paardenbloem

Ook hier is het blad prima te verwerken in een smoothie, salade, wokgerecht of stamppot. En wat dacht je van een groentesoep met o.a. paardenbloemblad!

Paardenbloem bevat o.a. vitamine C, D, E, kalium, ijzer, koper, zink, magnesium en calcium.

De melk uit wortels kan je tegen wratten gebruiken. Jaja! Daarnaast helpt het bij urineren, een goeie stoelgang en bij leverproblemen.

 

Ganzenvoet

Ook al zo’n ‘onkruid’ dat ik driftig uit m’n moestuin trok. Van de zaden krijg je quinoa! Het bevat o.a. eiwitten, calcium, ijzer en caroteen. De bladeren kan je in heel veel maaltijden (zie boven) verwerken.

ganzenvoet

ganzenvoet. je ziet wel waar de naam vandaan komt.

Hondsdraf

Die wiedde ik dan weer niet, want wat een schattige bloemetjes! Hij woekert als een malle, dus hou ‘m in de gaten. Ik verwerk de bladeren (behoorlijk aanwezige smaak) in de smoothie en je kunt er ook thee van trekken.

hondsdraf

hondsdraf. gezellig en lekker!

Heeft ook een geneeskrachtige werking bij jeuk en wonden, vermindert oorsuizen (nog niet uitgeprobeerd maar moet ik zeker gaan doen!), helpt tegen blaasontsteking en heeft een rustgevend effect. Gebruik niet teveel, dus maak er geen stamppot van, maar gebruik het als zijnde kruid.

Hondsdraf bevat o.a. silicium, vitamine B en C, kalium en calcium.

 

Brandnetel

Geen geliefd onkruid met al dat geprik. Maar van de jonge toppen kan je heerlijk thee trekken of een soepje maken.

brandnetel

brandnetel. voorzichtig met plukken!

Het bevat o.a. magnesium, fosfor, kalium. En voor de tuin kan je een ‘soepje’ van water en brandnetel trekken tegen luizen.

 

Madeliefjes

Met de bloemen kan je je salade opfleuren en van de knoppen kan je kappertjes maken! Ik heb zelfs een keer een recept voor koekjes voorbij zien komen. Waarom niet! En pimp je zomerlimonade op een tuinfeest eens met de bloemetjes. Succes gegarandeerd! Of opgetrokken wenkbrauwen, dat kan ook.

Je kunt het plantje in z’n geheel gebruiken. Het werkt tegen verstopping, bloedzuiverend en is een goeie boost voor je lever.

madeliefjes

madeliefjes. wie is er niet mee opgegroeid <3

Madeliefjes bevatten o.a. calcium, vitamine C, magnesium.

 

Dovenetel

Lijkt op een brandnetel maar prikt niet. Vroeger zogen we het nectar uit de bloemetjes. En dat kan dus nu nog steeds. De bloemetjes zijn eetbaar. Verwerk de (jonge) blaadjes in een salade, soep, stamppot of zet er thee van. Het bevordert kalkopname.

dovenetel

de witte variant van dovenetel

Als je last hebt van menstruatieklachten, ontstekingen of bloedarmoede moet je de dovenetel zeker in je voeding opnemen.

 

Weegbree

Ik vind het maar een lelijke plant. Heb er dus al tientallen uit onze tuin getrokken. Dat doe ik nu nog steeds, maar de wegbree gaat nu niet meer op de composthoop!

weegbree

wegbree. ik vind het maar lelijke plant. snel wegtrekken en verwerken 🙂

De plant wordt ingezet tegen artritis, zuivert de huid van acne en verzacht pijn of jeuk van insectenbeten. Wrijf het gekneusde blad over de gebeten plek. Antibioticakuur gehad? Weegbree! Ik vind de structuur van weegbree niet fijn voor in een salade dus geef de voorkeur aan het trekken van een thee. Die je vervolgens ook voor een compres kunt gebruiken. De zaden kan je ook gebruiken zoals bijvoorbeeld lijnzaad.

Weegbree bevat o.a. kalium en vitamine A.

 

Duizendblad

Een sierlijk blad en idem bloem! Een hele lijst positieve effecten wordt aan gebruik van duizendblad toegekend. Het helpt bij verkoudheid en griep, gaat spataderen tegen, werkt ontstekingsremmend en verlicht krampen. Om er maar een paar te noemen.

duizendblad

duizendblad

De plant groeit makkelijk, heeft weinig voeding vanuit de grond nodig. Het wil alleen wat ruimte hebben. Gebruik het verse blad of oogst om te drogen. De plant groeit na snijden gewoon lekker door!

Duizendblad bevat flavonoïden (antibiotische werking), kalium

 

Longkruid

Wat een schattige bloemetjes heeft deze plant! Een paar jaar geleden van een tuinhoek op facebook gescoord en sindsdien komt deze ieder jaar op. Dat deze plant zo heet is niet toevallig. De plant helpt om slijm af te voeren bij verkoudheid. Longkruid bevat o.a. vitamine B en c, calcium, ijzer, silicium. Allemaal weerstandsverhogend!

longkruid

longkruid

Bloem, blad en wortel kunnen verwerkt worden. En de stengel kan je koken als een asperge. Bij een opkomende verkoudheid dus direct aan de thee met longkruid. De bladeren zoals eerder genoemd op vele manieren toepasbaar. Als het even kan verwerk ik groente/kruiden rauw: dan houd je meer voedingswaarde!

Eet/drink niet teveel en te vaak longkruid in verband met kans op leverbeschadiging.

Tot slot

Dit zijn zo maar tien voorbeelden. Er zijn talloze wilde planten, bloemen, onkruidsoorten die je kunt eten en/of drinken! Heb jij nog goeie tips? Laat het me hieronder weten!

Wil je deze planten, bloemen of onkruid gebruiken in je voeding of drank? Lees je in over wat het met je doet, en welke hoeveelheden je kunt verwerken. Internet biedt je meer dan voldoende info.

Onkruid pluk ik het liefst uit eigen tuin, dan weet ik zeker dat het vervuild is door hondenpoep, kattenpis, of ander ongewenst materiaal.

Heb je ook dit soort prachtige eetbare groen in je tuin staan of kan je er op een andere legale manier aan komen: doen! Je kunt bladeren, bloemen en wortels meestal ook goed drogen als je zorgt voor juiste omstandigheden. Hierdoor heb je ook in de winterperiode een voorraad. Lees hier meer over kruiden drogen.

like

Zorg er met 1 klik voor dat je geen nieuwe ontwikkelingen mist