Page content

Brouw je eigen gezondheidsdrankje: waterkefir

Brouw je eigen gezondheidsdrankje: waterkefir

Mijn moeder was toen ik jong was al bezig met ‘alternatieve’ natuurlijke gezondheidsmiddeltjes en gezond eten. Een daarvan was Het Yoghurtplantje. Niemand uit mijn omgeving kweekte zoiets. Maar bij ons stond het standaard in de koelkast. Ik vond het altijd een interessant plantje. Het uiterlijk deed me denken aan  koraal en een beetje aan kleine bloemkoolroosjes.

Kombucha

Jaren later raadde mijn moeder me aan om kombucha te maken. Er stond een grote glazen pot bij haar op de keukenkast. Gevuld met een bruinig vloeibaar goedje en een grote glibberige zwam bovenop. Afgesloten met een doek. Een vreemd gezicht met dito reuk. Ik kreeg een stuk ‘zwam’ mee: kon ik thuis ook kombucha brouwen. Want dit fermentatiedrankje was goed voor mijn darmen. En dát had ik wel nodig.

De geur (we hebben een open keuken) deed me na een maand brouwen toch besluiten om het voor gezien te houden. En ik vond het ook gedoe: iedere paar dagen weer een nieuw brouwsel maken met thee, suiker en water. En dan die glibberige zwam.

Nu kijk ik anders aan tegen vreemde brouwsels en tijdrovende klusjes. Maar nog steeds hou ik van makkelijk, snel en goedkoop. En daarom ben ik zo enthousiast over waterkefir!

blog waterkefir 4

Het waterkefirbrouwsel! Deze pot kocht ik bij Ikea en heeft een inhoud van 1,5 liter. Bovenop zie je belletjes, en drijven er enkele korrels en een vijg. De toegevoegde vijg geeft de gelige kleur aan de kefirdrank.

Melkkefir

We begonnen met melkkefir een aantal jaar geleden. De kefirkorrels werden toegevoegd aan melk. Dit bewaarde je enkele dagen buiten de koelkast, terwijl he top kamertemepratuur z’n werk kon doen. Het werd een soort karnemelk, dat me een heel klein beetje deed denken aan het yoghurtplantje van vroeger.

blog waterkefir 3

Na het zeven blijven de korrels achter in de plastic zeef. Een zachte ietwat gummy-achtige substantie.

En ondanks dat het fermentatieproces  de nadelige werking van melk vermindert, was ik er toch niet helemaal weg van. Ook vanwege het gedoe, en steeds weer opnieuw een liter melk te moeten aanschaffen.

Waterkefir

En toen zag ik een post van een facebookvriendin over waterkefir. Via haar kreeg ik over de post een starterspakje kefirkorrels. Direct na de eerste oogst waren mijn lief en ik helemaal enthousiast en hooked!

Kefir is makkelijk te maken, is snel klaar, kost weinig en levert veel op. Mensen die gewend zijn om frisdrank te drinken zijn meestal niet direct heel enthousiast. Maar kefir hoort inmiddels tot ons dagelijkse drankje.

Frisdrankvervanger

Mijn lief hield jaren geleden van cola light. Toen hij ontdekte wat er allemaal in zat is hij daar voor 98% mee gestopt. Toen werden het light vruchtensapjes uit de super. Bleek ook allemaal niet te gek te zijn voor dagelijks gebruik. Dat dus ook jaren geleden afgezworen. En toen kwam… Kefir! Dit is voor hem een heerlijke frisdrankvervanger dat geen aanslag is op zijn gezondheid en zelfs voordelen heeft!

In kefir zit namelijk o.a. vitamine B1, B2, B6, B8 en B12, vitamine C, D en H.

Hoe werkt het proces?

Kefir is een fermentatiedrank. Net als andere gefermenteerde dranken voedt kefir zich met suiker. Toen ik dat voor het eerst las moest ik me even achter de oren krabben. Want suiker probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Maar in het fermentatieproces hebben de kefirkorrels suiker nodig als voeding. De suiker wordt tijdens het gisten omgezet in kefir. Kefir bevat o.a. probiotica die supergezond is voor je darmen! Waterkefir bevat vitamine B1, B2, B6, B12, C, D en H, mineralen en aminozuren.

Hoe maak je waterkefir?

Je hebt nodig:

  • 100 gram kefirkorrels
  • 1 liter water
  • tussen 30 en 80 gram suiker
  • optioneel: een of meerdere vijgen (ter bevordering van de groei van de korrels)

Gebruik een schone glazen weckpot, vul deze met 1 liter water en roer hier de suiker doorheen. Voeg tot slot de kefirkorrels toe.

Omdat het goedje gaat gisten moet je de weckfles niet volledig sluiten. Ik heb daarom de rubberen ring die om de deksel heen zit verwijderd. De deksel plaats ik op de fles, en  zet ik vast. Omdat de ring ontbreekt kan de opgebouwde druk ontsnappen.

Het is soms bijna rustgevend om naar het gistingsproces te kijken. Het leeft, borrelt en stijgt op en daalt.

Zet de pot/fles ergens waar het geen direct zonlicht krijgt, op kamertemperatuur. Na twee dagen is de kefir in principe klaar. Wij laten ‘m soms nog wel wat langer staan. Hij wordt dan uiteraard iets sterker van smaak.

blog waterkefir 2

Zorg voor schoon materiaal. Werk met plastic en glas. Kefir kan niet goed tegen rvs.

Klaar!

Na twee dagen is het brouwsel klaar voor consumptie! Maar eerst even de korrels van de vloeistof scheiden. Gebruik hiervoor een plastic of glazen kom en een plastic zeef. Geen rvs want dat heeft een nadelige werking op de kefir. Gooi je brouwsel door de zeef. Giet de kefir vervolgens in een schone glazen fles (ik gebruik liever zo min mogelijk plastic om voedsel in te bewaren, maar dat kan in principe ook). Deze kan in de koelkast bewaard worden.

De kefirkorrels kan je direct weer gebruiken voor een nieuwe batch. Maar omdat kefir zich vermeerdert tijdens het fermenteren kan je op een gegeven moment meer korrels hebben dan je nodig hebt. De korrels kan je in een weckpot met water en een klein beetje suiker in de koelkast bewaren. Door de kou zal het fermentatieproces grotendeels stoppen. Af en toe een heel klein beetje suiker erbij.

De korrels die ik niet gebruik voor het fermenteren gooi ik af en toe door een smoothie. Ik voorzie anderen ervan, en sommigen gebruiken het zelfs om de tuin te bemesten? Aan dat laatste heb ik me overigens nog niet gewaagd…

Wil je echt zéker weten dat er geen restsuiker in de kefir zit; zorg dan voor de ondergrens aan suiker en voeg een aantal gedroogde vijgen en/of abrikozen toe. Of laat de waterkefir niet twee dagen maar drie dagen fermenteren als je ziet dat hij nog heel actief is.

Pimp je kefir

In deel II leg ik meer uit over hoe je je kefirdrankje kunt pimpen. De basisdrank kan je namelijk heel lekker pimpen met allerlei natuurlijke smaakmakers!

Starterspakket en aanwijzingen

Stuur een mailtje als je een starterspakketje ad € 3,50 wilt bestellen (deze verstuur ik per post of kan je bij me afhalen).

Het kan zijn dat het starterspakketje even moet ‘opstarten’. Als de waterkefir na twee dagen minder bubbelt dan zou moeten, of smaakt het na twee dagen nog te zoet: gooi in dat geval de gezeefde kefirdrank weg, spoel de korrels om en maak een nieuwe batch met dezelfde korrels. De korrels hebben soms even nodig om weer op volle toeren te kunnen draaien. Als de waterkefir goed bubbelt en diverse kefirkorrels zweven regelmatig van beneden naar boven is ‘ie goed aangeslagen.

Je merkt het ook aan de groei van de korrels: ze worden groter en het gewicht neemt ook toe: een teken van gezonde korrels die goeie waterkefir maken.

waterkefir met mooie bubbels

Meer weten over waterkefir? Check www.waterkefir.net

Meer weten over fermenteren? Volg Christian Weij op instagram! Hij is auteur van Verrot Lekker.

Succes met de waterkefir! Laat je hieronder weten wat je ervan vindt, misschien heb je nog tips of vragen!

Maak je eigen healthy gember kardemomthee!

Maak je eigen healthy gember kardemomthee!

Ik was een enorme koffiedrinker. Kon wel 1,5 liter cappuccino per dag drinken. Mijn gewrichtsklachten bleken daardoor te verergeren. No one ever told me!!! Toen ik mijn lifestyle omgooide ben ik teruggegaan naar 1 mok per dag. Thee drinken doe ik regelmatig, maar ik drink nu vooral (lauw) water.

In koude perioden is het wel fijn om mijn watertjes af te wisselen met thee. Ik heb een aantal favoriete losse thee en theezakjes-soorten. Maar je kunt ook zonder gedroogde theeblaadjes (los of zakje) uit de winkel heerlijke thee maken! Verse muntthee kennen we allemaal, toch?

Dit recept is favoriet bij mij sinds kort. Kardemom gebruik je veel in oosterse gerechten. Jaren geleden at ik een stukje chocola met kardemom erin. De combi met zoete gerechten vond ik toen nog een beetje vreemd, maar inmiddels weet ik beter. Mijn verantwoorde brownierecept bevat sinds kort ook kardemom. I love it.

De gember-kardemomthee kan je al met drie ingredienten maken. En je kunt ‘m pimpen naar believen. Ik vind deze thee voor zowel koude als warme perioden geschikt. Hij is verwarmend in de winter en verfrissend in de zomer als je er icetea van maakt. En hij doet je ook nog ’s heel goed door de heilzame werking van o.a. de gember!

Wat heb je nodig

  • 1 liter water
  • 3 cm gember, geraspt of in kleine blokjes of dunne plakjes gesneden
  • 3 – 6 geplette kardemompeultjes

Wat doe je

  • Voeg de gember en kardemom toe aan het water
  • Kook het water
  • Haal het mengsel van de kook en laat enkele minuten trekken; hoe langer hoe intenser de smaak uiteraard
  • Gebruik een zeefje om de gember en kardemom op te vangen. Niet weggooien: gewoon terug in de thee!

Als de thee te sterk wordt, of je hebt residu over dat nog smaakstoffen afgeeft: vul de pot weer met gekookt water! Vooral thee die erg lang getrokken heeft kan nog wel ’s scherp worden vanwege de gember. Dat komt door de stof shogaol die in de gember zit. Ik zet van bovenstaande hoeveelheden uiteindelijk gemakkelijk 2 liter thee na aanvullen.

Pimp je thee

Varieren is altijd leuk en lekker. En goed.

  • Voeg een snuf ceylonkaneelpoeder toe in je glas voor een extra verwarmend effect
  • Mis je zoetigheid: een drupje honing erbij. Of leer te wennen aan de minder zoete smaak: nog beter!
  • Voeg het sap van een (hele of halve) geperste citroen toe
  • Is het een biologische citroen: voeg citroenrasp toe aan je basismengsel en laat lekker meetrekken!

Varieer naar eigen behoefte. De hoeveelheden zijn een indicatie: laat je smaakpapillen en je creativiteit er maar lekker op los.

Ice tea

Je kunt natuurlijk ook een ice teaversie maken in de zomer! Wil je een frisse smaak; voeg dan munt, citroen en/of komkommer toe aan het basismengsel water, in plaats van kaneel. Of de kardemom echt veel smaak afgeeft betwijfel ik: die zou je dus eventueel eerst kunnen koken en dan laten afkoelen.

Raw-foodies kunnen alles koud laten trekken. Wil je een intense smaak; dan kan je het basismengsel ook eerst zoals het warme thee recept maken en laten afkoelen. Voeg daarna de munt, komkommer en citroen toe.

Gezondheidsvoordelen

Naast dat deze thee lekker is (vind ik ten minste wel; laat weten wat jij ervan vindt!) biedt ‘ie je ook gezondheidsvoordelen. Kardemom bevat o.a. ijzer, mangaan, magnesium en zink.  Gember heeft een positieve werking op je spijsvertering en bevat veel ijzer. Gember heeft een anti-oxidale werking, schakelt vrije radicalen uit en is ontstekingsremmend door o.a. de stof shogaol. Deze stof werkt ook pijnstillend en is goed tegen hart- en vaatziekten.

Enjoy your lovely tea time!

 

 

Zelf amandelmelk maken – recept

Zelf amandelmelk maken – recept

Amandelmelk is hot & happening. Mensen die niet tegen koeienmelk kunnen, geen lactose willen of kunnen drinken of meer veganistisch willen eten en drinken zoeken naar alternatieven ervan. De voedingsindustrie springt hier behoorlijk op in.

Een pak amandelmelk uit de supermarkt bevat meestal 2,5% amandelen, daarnaast nog wat vage E-nummers en vaak suiker. En daar betaal je dan ook nog ’s de hoofdprijs voor!

Hier een easypeasy recept voor je eigen amandelmelk. Klaar in een handomdraai. Helaas zijn de amandelen erg duur geworden de laatste twee jaar. Dus of je echt veel kosten bespaart ligt aan hoe voordelig je je amandelen kunt inkopen. Het is in ieder geval een eerlijker product met meer voedingsstoffen in plaats van vulstoffen en ik vind ‘m vele malen lekkerder. Verhoudingsgewijs ben je in ieder geval goedkoper uit: er zitten in je homemade amandelmelk circa 10x meer amandelen in dan de supermarktversie!

Wat heb je nodig:

  • 250 gram amandelen (ongebrand, ongezouten, wit of met vlies: kan allebei)
  • 800 ml water
  • Zeef
  • Blender

Aan de slag

  • Week de amandelen 12 uur in een schaal water
  • Spoel de amandelen na het weken af
  • Blend de amandelen samen met het water gedurende ca 30 seconden. Heb je een minder krachtige blender; dan iets langer
  • Zeef de massa, druk goed uit en voila: je eigen amandelmelk!
  • Bewaar de melk in een glazen fles in de koelkast. Deze blijft gekoeld sowieso 4/5 dagen houdbaar

Tips

Is je zeef te grof: leg er dan dan een stuk kaasdoek of een stoffen zakdoek in.

Zonde om de amandelpulp weg te gooien! Gooi dit door je smoothie, je pannenkoekbeslag, cakebeslag, havermout of bak er koekjes of crackers van.

Heb je nu geen tijd om de amandelpulp te gebruiken: vries het in en bewaar het voor een moment waarop je wilt bakken! Lees hier meer over duurzaam gebruik van lekkere en gezonde restjes!

Heb je meer melk dan je de komende dagen gaat gebruiken: vries de melk in en ontdooi deze wanneer je ‘m weer nodig hebt! De hoeveelheden halveren is natuurlijk ook een slimme optie als je niet veel nodig hebt 🙂

Fytinezuur en weken

Eet je regelmatig havermout en noten? Dan is het sowieso goed om deze te weken zodat het fytinezuur wordt afgebroken. Een beetje fytinezuur is prima en heeft zelfs gezondheidsvoordelen (het bindt giftige stoffen in ons lichaam). Maar eet je regelmatig granen en haver, dan kan de grote hoeveelheid fytinezuur de opname van zink, ijzer, magnesium en calcium in je lichaam belemmeren. Fytinezuur zit in o.a. rauwe cacao, granen, koffie.

Week de havermout voor in water de avond voordat je je haverontbijt nuttigt (spoel het ’s morgens af en maak je ontbijt zoals je gewend bent).

Amandelen week je gedurende 12 uur. Spoel ze daarna af. Als je ze niet direct gebruikt voor consumptie; laat de amandelen drogen op een schone doek. Zorg er dan voor dat ze niet op maar naast elkaar elkaar liggen om schimmel te voorkomen.
Ik vind de vers gewelde amandelen heerlijk als tussendoorsnack, in mijn salade of door een schaaltje havermoutpap!

Gezondheidsvoordelen van amandelen

  • Amandelen bevatten o.a. vitamine E: goed voor je huid, zenuwen, spieren, hart en je rode bloedcellen
  • Amandelen hebben een positieve invloed op je cholesterol en je bloeddruk
  • Amandelen helpen je darmen om het voedsel beter te verteren waardoor risico op darmkanker wordt verminderd
  • Amandelen zijn basisch: gaan verzuring tegen wat o.a. positief is voor je immuunsysteem
  • Amandelen bevatten linolzuur en linoleenzuur. Dat zijn vetzuren hebben een onstekingsremmend effect
  • Amandelen bevatten fosfor: dat we nodig hebben voor sterkte botten en tanden

Bewust gebruik van voedingsmiddelen

We worden steeds bewuster van gezonde voeding en schakelen gelukkig massaal over naar gezondere opties. Maar daaraan zit ook een andere kant. We maakten jaren geleden kennis met quinoa. We kochten er met z’n allen zoveel van, zonder te weten dat de telers in Zuid-Amerika hun eigen quinoa niet meer konden kopen: het werd schaars en te duur. Ze waren gedwongen om over te schakelen op noodles; niet voedzaam. En zo blijkt ook het massaal verorberen van amandelen een schaduwzijde te hebben. Ik pleit voor gematigdheid. We zijn zo gewend geraakt aan overvloed en volle schappen in de supermarkt. We zouden wel wat vaker stil mogen staan bij het proces tot de supermarkt: de hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn om het eindproduct op je bord te krijgen. Ook de arbeidsomstandigheden van bijvoorbeeld mensen die zorgen dat onze banaan in de fruitschaal kan belanden zijn ronduit slecht te noemen.

We putten met onze schransmentaliteit en verspilling (we verspillen zo’n 30% van voedsel) de aarde en onze zee uit. Lees dit artikel om ook bewust te worden van de andere kant van lekker ‘veel’ eten. Een beetje minder en een beetje variatie, en meer lokaal eten zou ons en onze planeet goed doen.

Veel succes 🙂

Het hele jaar door makkelijk thuis kiemgroente kweken. Gezond, makkelijk en goedkoop!

Het hele jaar door makkelijk thuis kiemgroente kweken. Gezond, makkelijk en goedkoop!

Een paar jaar geleden kreeg ik een dvd van Jamie Oliver cadeau. Ik ben enorm fan van hem. Hij is energiek, creatief, vernieuwend en gepassioneerd. In een van zijn afleveringen had hij het over sprouting. Hij haalde een pot tevoorschijn waarin een kluw van allerlei alfalfa-achtige sliertjes zat. Ik vond het er vreemd uitzien. En nog vreemder was dat ze in zijn keuken, IN de pot waren gekweekt! Er kwam geen grond aan te pas.

Je home grown alfalfa! Goedkoop, gezond en makkelijk!

Toen ik een tijdje later op zoek ging naar een andere manier van eten, en meer groente in iedere maaltijd wilde verwerken kwam ik weer in aanraking met deze  ‘groente’. In Nederland noemen we het ook wel kiemgroenten, in het Engels sprouts.

Ik zie een aantal grote voordelen aan deze groenten: het is het hele jaar door verkrijgbaar; je bent niet afhankelijk van een seizoen. Daarnaast is het goedkoop als je het zelf kweekt. Je hebt er weinig voor nodig en is snel klaar: super makkelijk. En deze ogenschijnlijk kleine sliertjes hebben ook nog eens een hoge voedingswaarde.

Kiemgroenten zijn gezond

Eerst maar eens de gezondheidsvoordelen van deze steeds populair wordende kiemgroente. Het zit bomvol anti-oxidanten. Deze heb je nodig om je cellen te herstellen. Bij het kiemen nemen de hoeveelheid mineralen, vitaminen enzymen, eiwitten en vezels uit het oorspronkelijke zaadje toe. Een voedingsbommetje in zo’n klein kiempje. Allemaal nodig om dit zaadje tot een volwaardige plant te laten groeien. Maar zo ver komt het niet bij kiemen; deze voedingsstoffen komen dus mooi jouw systeem in!

De kiemgroente helpt je ook bij het verteringsproces en heeft een positieve invloed op je zuurgraad.

Wat kan je kiemen?

Bekende kiemgroenten zijn alfalfa en taugé. En wie zaaide er vroeger niet tuinkers op een laagje watten?

Maar je kunt echt heel veel kiemen. Linzen, radijs, fenegriek bijvoorbeeld. Broccolikiemen stuiteren ook van de voedingswaarde. Of wat dacht je van knoflook, zonnebloem, koriander, kikkererwten, prei, rode biet: allemaal als kiemen te eten! Iedere kiemgroente heeft ook weer zijn eigen gezondheidsvoordelen, dus afwisseling is zeer aan te raden.

Aan de slag met kiemen

Het zaad moet eerst weken (lees de verpakking: soms 6 uur uur, soms langer). Spoel het zaad dan om en start met kiemen! Afhankelijk van het zaad en de temperatuur kan het al na 2 tot 3 dagen klaar zijn voor consumptie.

miss beanie blog kiemen

Mijn kiemtuintje! Linksvoor de kiemschaal. In het midden de zelfgemaakte kiempot met gaas en rechtsvoor de officiële kiempot.

Er bestaan verschillende hulpmiddelen voor het kiemen van groenten.

De Kiempot

Deze pot vind je in de biowinkel of online. Het kiemsetje bestaat uit een glazen pot en een plastic schroefdeksel met gaatjes erin voor de beluchting en een soort pootje waardoor je het glas omgekeerd diagonaal kunt neerzetten.

blog kiemtoren miss beanie

De kiemtoren bestaat in veel soorten en maten.

Maar zelf je eigen kiempot maken is HEEL makkelijk! Een glazen pot, een stukje (schoon) vitrage of tule en een elastiekje is alles wat je nodig hebt. De pot moet schuin naar beneden staan. Een eigen creatie kiempot zet ik vaak schuin omgekeerd in een schaaltje. Belangrijk is dat de kiemen zuurstof en beluchting krijgen. Geen deksel erop dus.

De kiemtoren

Als je verschillende soorten of meer tegelijkertijd wilt kiemen dan is de kiemtoren ideaal. Het neemt relatief minder ruimte in omdat de bakken op elkaar staan.

De kiemschaal

blog kiemen miss beanie

Een mix van linzen, fenegriek, radijs en alfalfa. Mmmmm!

In mijn kiempot wilde de kiemmix (diverse zaden) nog wel eens gaan schimmelen na een paar dagen. Toen heb ik een kiemschaal gekocht. Dit kiemsetje bestaat net als de kiempot uit twee onderdelen: een glazen schaal en een rvs zeef. Ik laat de zaden meestal onder water staan in de kiemschaal . Dit werkt prima. Nadeel is dat ik niet heel veel tegelijkertijd kan kiemen. Terwijl ik wel van een flinke voorraad hou. Voordeel: het ziet er iets aantrekkelijker uit in je keuken of op je eettafel.

Zelf heb ik geen probleem met de worteltjes die zich natuurlijk ook vormen tijdens het kiemen. Op deze schaal knip je alles makkelijk af en blijven de wortels aan de andere kant van het zeefje achter. Voor een hip opgemaakt bord zou dat net wat strakker kunnen ogen.

 

Spoel de kiemen vervolgens (in pot en toren) iedere dag om. Gewoon het deksel of de stof eromheen laten! Anders wordt het een kliederboel. Laat de boel uitlekken en plaats de potten weer terug op hun standplaats. Bij de kiemschaal moet je even checken of de zaden vochtig zijn – spoelen lukt uiteraard niet. En zodra er wortels worden gevormd check je of deze nog steeds het water raken. De ‘zeef’ moet niet onder water staan om rotten te voorkomen.
Bij warm weer moet je misschien iets vaker omspoelen: het gaat erom dat ze niet droog staan. Vergeet je een keer te spoelen: ook geen probleem; de groei vertraagt alleen een beetje.

De kiemgroenten zien er wel iets anders uit dan die uit de supermarkt: dat zie je bijvoorbeeld bij de taugé (mungbonen). De wortels worden weggesneden bij de profkiemers, en in jouw kiempot blijven die eraan. Ook zijn ze minder lang. Of ik doe iets verkeerd… 🙂

Laat je kiemen niet te niet te lang staan te kiemen; hoe jonger hoe voedzamer namelijk. Sommigen spoelen de kiemen om de vliesjes te verwijderen. Vind ik zonde van mijn tijd en van het water dus ik laat het er lekker tussen zitten. Zorg dat je de kiemen zo droog mogelijk bewaart om schimmel te voorkomen. En bewaar ze uiteraard in de koelkast. Niet te lang; de gezondheidsvoordelen zitten vooral in de jonge kiemen.

Goedkoop en gezond!

De gezondheidsvoordelen zullen je inmiddels een beetje bekend zijn. Miss Beanie houdt niet alleen van gezond. Goedkoop is ook een hele fijne! Vooral omdat bewust en/of biologisch eten over het algemeen wat duurder is dan wat je misschien voorheen gewend was. Hier en daar wat besparen is dus bést fijn.

Als je regelmatig kiemgroente wilt gaan eten en afhankelijk bent van wat de supermarkt je biedt kan het behoorlijk in de pegels lopen. Van één kiemzaadverpakking kan je al snel 20 keer oogsten, tel uit je winst!

En hoe dan toe te passen?

blog kiemgroenten miss beanie

Rijstcracker met tonijnsalade (maak ik zelden ivm overbevissing…) en alfalfa!

Kiemgroente kan je in iedere maaltijd opnemen. Hups in de blender voor je groene smoothie. Op je pannenkoek met avocado, bij je gebakken of gekookte ei.

’s Middags bij je rauwkost, lunchsalade of rijstcracker vis, tahin of geitenkaas. Of ’s avonds een lekkere toef op je salade, pasta, of wat je dan ook eet.

’s Avonds als snack ook prima toe te passen: een plakje komkommer of courgette beleggen met een plakje geitenkaas. Afmaken met een plukje kiemgroenten. Of bak  een dunne omelet en rol er kiemgroenten in en prik het rolletje vast met een cocktailprikker. Geef je culi-verbeelding maar de ruimte!

Ik eet niet iedere dag kiemgroenten, maar wel bijna. Er staat dus meestal wel een (of meerdere) pot te kiemen op de eettafel of in de keuken.

 

Het hele jaar door verse oogst

Ik ben een enorme groentetuinfan. Maar in sommige maanden is het nogal schraal, moestuintechnisch gezien. En daarom vind ik kiemen een geweldige uitkomst. Want of het nu zomer of winter is: je hebt altijd verse groente voor handen. Home grown, goedkoop en supergezond! Héél uitgekiemd. Joepie!

like

Zorg er met 1 klik voor dat je geen nieuwe ontwikkelingen mist