Page content

Healthy Hippocrates (hoe ik door voeding van mijn chronische pijn af kwam) deel II

Healthy Hippocrates (hoe ik door voeding van mijn chronische pijn af kwam) deel II

(Lees hier deel I)

Het najaar. Ik heb er altijd een beetje moeite mee gehad. Ja, de herfst kan super mooi zijn met al die prachtige diepe gekleurde herfstbladeren. Heerlijk genieten van de najaarszon, oogsten van de pompoenen en andere najaarsgroenten. Maar ik moet ook afscheid nemen van de zomer, de aangename temperatuur, het buitenleven.
En dan weer wennen aan de kou en de grijze sombere natte dagen, het vooruitzicht van de winter. Er zijn leukere vooruitzichten te bedenken.

Maar! Het najaar van 2012 heeft gelukkig een redelijk drastische wending gebracht in mijn najaarsbeleving. In deel I van deze blog vertelde ik je al over mijn enorme verandering. Nu drie jaar later, ben ik vaak nog steeds verbaasd als ik opsta zonder zeurende zere kniegewrichten. Dat ik kan autorijden zonder protesterende schouders en polsen. Dat ik weer kan traplopen of fietsen. Moeiteloos bukken om keukenapparatuur in een keukenkast te pakken.

Jij in balans; jij gezond

Ik denk dat je bij chronische klachten jezelf tekort doet als je je heil alleen via de medische weg zoekt. Veel chronische klachten hebben baat bij een meer holistische aanpak. Zo’n aanpak richt zich op jouw functioneren in het algemeen: wat eet je wel of niet (te veel/te weinig voedingsstoffen, vitamines, hormonen, mineralen, etc.), hoe zit je in je vel (mentaal) en ben je fysiek actief genoeg? Een arts richt zich (ik chargeer!) op een specifieke klacht, terwijl er meestal nog een hele wereld omheen is; daar waar de oorzaak misschien juist moet worden gezocht. Heel veel klachten komen bijvoorbeeld uit ongezonde darmen: vermoeidheidsklachten, verstoord immuunsysteem, huidklachten, gewrichtsklachten en nog veel veel meer.

Het gaat erom dat je lichaam in balans is: in hormonen, in vitamines, mineralen, om maar ’s drie belangrijke (voedings-)aspecten te noemen.

En ja, wederom wil ik benadrukken dat we ook artsen en medicijnen nodig hebben! Ik heb toevallig het leukste en liefste huisartsenechtpaar dat je je kunt wensen. Nadat ik was aangereden zat ik direct bij de dokter.

Wie, waar, wat en hoe?

Hieronder een lijst van mensen die mij verder hebben geholpen in mijn zoektocht naar gezondheid.

Ik ben zelf via Annemieke de Kroon (hormoonfactortrainer en schrijfster van diverse kookboeken) terecht gekomen bij Jeroen van Energise Me in Amsterdam. Ik schrok even toen ik hem ontmoette, want ik dacht een arts te treffen. Dat was wat toen mijn referentiekader haha. Maar ik trof een redelijk rock & roll uitziende gast, met allerlei vreemde behandelapparatuur en een rits supplementen in zijn kast en een bijzondere kijk op het leven en gezondheid met dito uitleg.

Zijn voedingsadvies (zie mijn vorige blog) heb ik met behulp van Annemieke omgezet in een praktisch nieuwe voedingswijze. En zij heeft me heel goed begeleid in mijn beginnersstappen. Ik noem het geen dieet. Ik eet gewoon nu anders dan voorheen.

Zelf ken ik haar niet maar Mieke Dams doet ongeveer hetzelfde als Jeroen met Healthynez. Tegelijkertijd is haar praktijk nog veel breder dan dat (en je behandeling kan vergoed worden!), dus dat vind ik eigenlijk een goeie (betere?) aanrader, naast of in plaats van Energise Me.

Daarna heb ik nog behandelingen bij een orthomoleculair arts gehad die ook hele goeie adviezen heeft gegeven op gebied van o.a. voeding. Via hem heb ik een voedingsintolerantietest gedaan waaruit bleek dat ik o.a. niet goed reageer op gluten. Een eerder onderzoek bij het ziekenhuis had niet uitgewezen.

Sinds kort ben ik weer onder behandeling bij een hormoondeskundige vanwege mijn whiplash. Met (voor mij) een relatief eenvoudige wijziging in mijn voeding zijn we goed op weg! Sinds de aanrijding die ik december 2013 had (waardoor whiplash) sliep ik slecht. Ik had moeite met inslapen, sliep erg vaak te kort en te licht. Vooral na optredens, drukke dagen met veel prikkels of inspanning. Regelmatig wakker vanaf 04:30 uur. Heel veel Netflix gekeken dus. Sinds de start van mijn behandeling daar (nu drie weken geleden) maak redelijk normale nachten; nog maar enkele keren erg vroeg wakker geworden. En ook inslapen lukt zonder melatonine. Is me niet gelukt de afgelopen twee jaar. De aanpak: groeihormoon laten toenemen door krachttraining en een goeie balans in koolhydratengebruik, vetten en eiwitten in mijn maaltijden die ook zorgt voor toename van het groeihormoon.

Even weer terug naar wie en wat…
Ik heb voor o.a. mijn  PMS (het restant pijn dat overbleef na m’n voedselswitch) baat gehad bij bioresonantie en neuraaltherapie, enkele jaren geleden. Deze krijg ik in Praktijk Slunterzicht van dokter Hummelen in Ede. Hij behandelt me momenteel voor mijn pijnklachten door de whiplash.

Verder ken ik Floor, die dankzij het bloedgroependieet van haar fibromyalgie af is gekomen. Lees hier haar geweldige verhaal! Ze heeft hier een opleiding in gevolgd en helpt nu mensen met o.a. reuma om van hun klachten af te komen. Zónder medicijnen.

Vervanging voor medicijnen

Medicijnen gebruik ik zo min mogelijk. Het is niet meer het eerste waarnaar ik grijp als ik pijn heb. Ik grijp liever naar natuurlijke middelen: een dikke oppepthee (zie mijn popschoolblog hierover) bij aankomende verkoudheid, homeopatische druppels voor hoofdpijn en andere whiplashklachten. Ik doe mindfulness- of ademhalingsoefeningen om in slaap te komen. Vroeger leefde ik op ladingen diclofenac en paracetamol en had ik morfine in m’n kastje klaarliggen.

Praktisch

Wat kan je nú doen om stappen te zetten?

  1. Gezond eten. Geen geraffineerde producten (witmeel/bloem bevattende voeding), geen suiker, geen pakjes en zakjes (dat vind ik voeding dat in een laboratorium wordt gemaakt). Veel verse en liefst ook rauwe groente, gematigd fruit, voldoende eiwitten. Minder vlees, minder alcohol, minder koffie, gerookte vis/vlees, dit zijn allemaal verzurende producten. Minder koemelkproducten. Onderzoek of gluten je goed doen. (Klik hier voor een verhelderend artikel.)
    Dat is mijn basis. En dat is niet alleen voor mij, maar voor iedereen goed. Dat weten we eigenlijk allemaal wel. Maar in praktijk wordt het voornemen om te ‘minderen met’ aan de kant geschoven als gemakkelijke oplossingen op dat moment beter uitkomen. Dan wordt eten meer vulling dan voeding. Maar van die voeding moet je het nu juist hebben!
    (Ik schreef hierboven al over gezonde darmen; dáár moet je eigenlijk beginnen met een gezonde basis. Gezonde darmen kunnen de voedingsstoffen opnemen. Als je darmen niet gezond zijn, is het dus ook moeilijk om gezond te worden door de juiste voeding.)
  1. Beweeg. Ja, met ernstige klachten heel moeilijk. Maar er is 9 van de 10 keer wel iets te doen aan beweging: een klein wandelingetje. Fiets meer, doe een 7-minute workout. Ook in beweging kan je lukraak iets doen. Begeleiding (holistische visie) kan belangrijk zijn voor jouw persoonlijke situatie.
  1. Zorg voor je ziel. Als je happy bent produceer je gezonde hormonen. Dat maakt je gezond. Hier een mooi artikel. Ik heb een aantal jaar intensieve psycho-therapie gehad. En oh my word, wat heeft me dat geholpen om te Leven. Weg met perfectionisme, schuldgevoel, oververantwoordelijkheid, people pleasen, wantrouwen, overheersende onzekerheid en verdriet. Verwerk je shit; het maakt je blijer, lichter, mooier en gezonder! Yes! Vastzittende emoties zorgen voor lichamelijke klachten. Vinden nog steeds heel veel mensen onzin. We zijn één geheel, bestaande uit een geest, ziel en lichaam. Dus waarom zou dat niet invloed op elkaar hebben? Je bent het waard om (oude) emotionele shit op te ruimen, echt waar.

Interessante info op facebook

Ik volg een aantal  mensen/blogs/instellingen op facebook die me inspireren. Ralph Moorman/Hormoonfactor schreef o.a. de Supermarktsafari en Hormoonbalans. Heel leerzaam!

Juglen Zwaan van a Healthy Life schrijft interessante blogs, je kunt je ook abonneren op zijn nieuwsbrief.

Lisette van Deventer weet alles van je darmen: Healthy Guts.

En via Energieke Vrouwen Academie krijg je ladingen gezondheidsinfo (mannen ook trouwens).

Dus!

Cynische reacties; ik krijg ze wel ’s op mijn facebookposts. Ik vind dat een beetje zielig en dommig. Je ontzegt jezelf misschien wel ’s hele mooie nieuwe ervaringen door een flinke menig over iets te hebben zonder het tot het gaatje te hebben onderzocht.

Doe eerst maar gedegen onderzoek naar bovenstaande mogelijkheden en breng dit serieus in praktijk gedurende minimaal een half jaar. Laat je adviseren door bijvoorbeeld een orthomoleculair arts of hormoonfactortrainer. Daarna praten we verder. 🙂

Ik krijg ook veel positieve reacties van mensen die dezelfde ervaring hebben of die nieuwsgierig zijn geworden naar wat er voor hen mogelijk is. En daarom deel II van mijn Hippocratesblog!

Hip(pocrates) hip hooray!

Verrijk jezelf en vier het leven zo vaak mogelijk!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. En heb je vragen? Stel ze hieronder!

like

Zorg er met 1 klik voor dat je geen nieuwe ontwikkelingen mist