Page content

Je eigen kruidentuin: een must

Je eigen kruidentuin: een must

Ik raad iedereen aan om altijd kruiden (vers, bevroren of gedroogd) in huis te hebben! Het is een heerlijke toevoeging in je diner en lunch (en zelfs voor het ontbijt). Je hebt minder kans mis te grijpen als je aan het koken bent en al doende op kruidenideeën komt die je niet voorzag toen je je boodschappen deed. Je bespaart geld; de supermarktprijs ligt vele malen hoger. Aanschaf van een pot verse kruiden of van zaad en aarde heb je er al snel uit. Daarnaast zijn kruiden ook nog ’s super gezond; ze bevatten onmisbare mineralen en vitaminen. Goeie redenen om je eigen kruidentuin te hebben!

missbeanie.nl indoor kruidentuinKeuken

Als je geen balkon of tuin hebt, is er nog altijd je keuken. Afhankelijk van je beschikbare ruimte kan je een aantal veel gebruikte kruiden kiezen. Basilicum, peterselie, koriander, salie, rozemarijn, salie, tijm, oregano, bieslook. Je kunt potjes in de supermarkt of in het tuincentrum kopen. Of je zaait zelf!

De supermarktpotjes geven weinig voeding; de kruiden gaan snel verpieteren of hangen, dat zal je misschien als ’s mee hebben gemaakt. Zorg dat je je kruiden verpot naar een grotere pot. Planten hebben namelijk ruimte én voeding nodig. Je kunt ook diverse kruiden bij elkaar plaatsen in een bak. Ziet er super gezellig uit! Hoe lang de kruiden het gaan uithouden hangt af van de warmte, licht en de ruimte/voeding. Maar je verlengt de levensduur er wel mee.

Plaats de potten of verzamelbak in de vensterbank, op het aanrecht of de kruiden ergens op. Als je graag verse kruiden binnen handbereik wilt hebben dan is er altijd wel een plaatsje te vinden toch! Op Pinterest vind je enorm veel ‘indoor herb garden’ tips.

missbeanie.nl balkon kruidentuin

kruidentuin op je balkon!

Balkon

Op je balkon kan je enorm veel kruiden verbouwen! Hiervoor geldt ook het bovenstaande: planten hebben ruimte nodig. Dus als je balkon er ruimte voor biedt: zorg voor een ruime en diepe bak en houd je grond goed bemest. Je eigen kruidentuin op pootjes!

Ruimte en bemesting is de basis voor een lange termijn kruidentuin. Je kunt ook verticaal gaan tuinieren: diverse bakken boven elkaar in een trapconstructie. Of hang bakken boven elkaar op de muur. Er zijn veel kant en klare oplossingen te koop. En via google vind je hele leuke DIY tips!

Zorg dat je planten ’s winters niet bevriezen. Haal ze naar binnen (niet al te warm: gang, schuur…) of bedek je planten met stro, wikkel ze in met (bubbel)plastic, plaats ze onder een overkapping of zorg voor een winterkasje. Ja, ’t kost wel moeite en tijd, maar hoe leuk is het om ook ’s winters je balkon op te stappen om verse kruiden te plukken!

Tuin

Zoek een plekje waar je snel bij kunt in je tuin om een kruidentuin(tje) aan te leggen. Dat kan een paar vierkante decimeter beslaan maar ook een heuse verdwaaltuin worden. Wij begonnen met nog geen vierkante meter kruidentuin, en hebben afgelopen jaar verhoogde bakken gemaakt waar we enorm veel kruiden hebben geplant en gezaaid. De verhoogde bakken hebben een aantal voordelen: ik kan er makkelijker bij en het maakt een leuke optische afscherming tussen ons gazon en het ‘eetterras’.

Wintervoorraadje

je eigen kruidentuin: een must. kruiden drogen. miss beanie

Regelmatig snoei ik m’n kruiden en hang ik bosjes te drogen in de keuken. Love it!

En dan nog even een tipje voor je (hopelijk) grote kruidentuinopbrengst! Ik had (en heb nog steeds) enorm veel opbrengst. Deels omdat we nu meer oppervlakte hebben maar ook omdat we goeie en gezonde grond hebben. Veel te veel opbrengst voor twee personen! Maar sommige kruiden laten zich prima drogen of invriezen. Zo heb ik ladingen dragon, tijm, oregano, salie en stevia gedroogd. Rozemarijn doet het in de winter ook altijd goed buiten, dus die droog ik niet. Sommige kruiden droog ik op een bord of dienblad (met daarop een doek voor de opvang van vocht). Dit heb ik bijvoobeeld gedaan met de tijm, stevia en oreganotijm. En de salie, oregano, lavas en oregano heb ik bijvoorbeeld opgehangen. Even goed wassen uiteraard, daarna even droogschudden en in kleine bosjes ophangen. Qua ruimtebesparing is het drogen in bosjes het handigste ontdekte ik. Zorg dat de kruiden echt kurkdroog zijn voordat je ze ritst. De blaadjes kan je in z’n geheel of in gehakte vorm bewaren.

Kruiden invriezen is ook een hele handige! Ik maak kleine porties van de kruiden en vries deze in. Lavas, peterselie, groene venkel, dille, koriander vinden het prima om bevroren te worden. Als smaakmaker prima te gebruiken, maar als decoratie op een prachtig opgemaakt bord niet aan te raden.

missbeanie.nl kruidentuin een must

Een kruidenoverschot verwerken in de soep: bouillonblokjes kunnen de deur uit!

De hele winter kan ik aanspraak maken op mijn eigen kruidenvoorraad. Ik heb keuze genoeg, hoef niet naar de supermarkt en kan zo nog meer gezonde voedingsstoffen kwijt in een maaltijd. Yay!

Deel met anderen

Het gevolg van goed snoeien is groei. Daar word ik iedere keer weer zo blij van! Maar soms weet ik bijna niet meer wat ik met die enorme aanwas van kruiden moet. Laten verpieteren vind ik zonde. De composthoop is altijd geduldig, maar die gebruik ik alleen als  ik er echt niets anders meer mee kan.

Herkenbaar? Doe dan je kruiden kado aan familie, buren of vrienden of bied ze via social media aan. Dat kan vers of gedroogd uiteraard.
Ik neem vaak verse kruiden mee naar mijn moeder. Vrienden weten ook dat ze altijd kruiden kunnen komen halen. En in onze woonplaats is er een “Stop Voedselverspilling Ede” facebookgroep waarop ik regelmatig m’n kruidensnoeisels zet. Altijd animo voor.

Spice up your life baby!

PS: nog een leuke kadotip ook: kies drie soorten gedroogde kruiden en stop ze in leuke glazen potjes. Plak er leuke etiketten op en hang er een hip labeltje aan met een mooie wens. Da’s toch leuk?!

 

Gezond eten als je weinig tijd of zin hebt

Gezond eten als je weinig tijd of zin hebt

Ik heb meestal geen problemen om m’n ontbijt of lunch of diner klaar te maken. Hoewel het wel wat meer werk is sinds ik niet meer standaard een bammetje voor ontbijt of lunch smeer. ’s Morgens ontbijt ik vaak met een groene smoothie. ’s Middags staat er meestal een lunchsalade op het menu. Was ik vroeger nog geen twee minuten kwijt voor het bereiden van mijn ochtendritueel (geroosterde volkoren boterham met frambozenjam en een bak koffie), nu sta ik (of m’n lief) eerst 20 minuten allerlei groente, fruit en andere zaken te juicen of te blenden.

Aangezien brood dus geen optie meer is voor mij, zijn dit mijn alternatieven voor een snelle maaltijd.

Een snelle hap

Soms heb ik echt geen zin om in de keuken te staan. Of soms heb ik er weinig tijd voor. Voorheen bood de winkel, snackbar of het tankstation altijd wel uitkomst. Er valt overal altijd wel iets te eten te scoren wat je in korte tijd naar binnen kunt werken. Maar als je een bewuste of gezonde eter bent zoals ik: glutenvrij, suikervrij, ongeraffineerd, veelal vegetarisch, niet te veel enge E-nummers, dan is het een enorme uitdaging om snel iets te eten te krijgen. Effe snel iets makkelijks en voedzaams meenemen van een supermarkt of tankstation zit er gewoon bijna niet meer in.

En daarom zorg ik op die lastige momenten voor een escape. Iets wat ik snel in elkaar kan flansen en dat toch voedzaam en lekker is. En daar vormt food prepping een belangrijk onderdeel van!

Een snel ontbijt

Gelukkig heeft iedereen wel een koelkast en de meesten ook een vriezer. Die twee bieden uitkomst als je haast of geen zin hebt. Geen zin overkomt je nog wel eens, maar als je van tevoren weet dat je weinig tijd hebt kan je een ontbijt tijdig voorbereiden.

Pannenkoeken

Op momenten waar ik meer tijd heb bereid ik een deel van het ontbijt voor. Ik bak boekweitpannenkoeken en vries die in kleine porties in. De avond ervoor leg ik ze in de koelkast om te ontdooien en ’s morgens kan ik snel aanvallen. Lekker met banaan erop, homemade jam of avocado.

Havermout

Een ander snel ontbijt is havermout. Ik vul de avond ervoor een glazen pot (die ik veilig heb gesteld van mijn omhaakproject) met havermout en water: de beroemde overnight oats! De havermout moet ruim onder het water staan omdat het gaat gaat uitzetten door het wellen ’s nachts. Giet het water ’s morgens af. Als je écht weinig tijd hebt kan je alvast het fruit voorsnijden en dat in een apart bakje in de koelkast bewaren. Of haal voorgesneden fruit alvast uit de vriezer. Op de ochtend zelf kieper ik het bij elkaar en voeg een snuf ceylonkaneelpoeder en wat noten, pitten of zaden toe. Lepelen maar!

(Als je trouwens regelmatig overnight ats eet is het raadzaam om het gewelde water weg te spoelen vanwege het fytinezuur. Dit zuur heeft zowel positieve kanten als negatieve: een antinutrient. Teveel ervan binnenkrijgen heeft dus ook nadelen.)

missbeanie.nl smoothie

Smoothie

Een smoothie de avond ervoor maken is ook een handige snel-ontbijt-tip. Als je de smoothie hebt gemaakt bewaar je deze in een glazen fles in de koelkast. Je kunt zelfs in de auto achter het stuur je ontbijt nuttigen, in plaats van een te duur tankstationbroodje. Niet knoeien: wordt echt een bende!

Ik eet meestal groene smoothies, maar hier links tref je een rode versie. Voor een smoothie voor twee personen gebruik je: twee bieten (rauw, maar gekookt kan ook), een stuk komkommer (beide uit eigen tuin geoogst, yay!), een stukje gember, een appel, een banaan, een theelepel chiazaad en een theelepel kokosolie. Zo nodig water erbij. Aanvallen!

Havermout- of boekweitgruttenpap

Als je wél tijd maar weinig keukenzin hebt, dan kan je ook pap maken. Ik maak havermoutpap en boekweitpap nooit met melk, altijd met water. Havermout kan je zoals hierboven staat ’s nachts laten weken, maar ook gewoon koken met water. Met boekweitgrutten vind ik wellen sowieso geen succes.

Voor boekweitpap zet ik een pannetje met water en 2 tot 3 eetlepels boekweitgrutten op een laag vuurtje terwijl ik onder de douche spring. Als je dit recept met cacao of dit recept met vanille volgt heb je een heerlijk voedzaam ontbijtje!

Dit is een ontbijtje als je tussen geen zin en wel zin zit: het kost niet veel moeite maar je moet er wel íets voor doen. Het resultaat mag er zijn, dus dát is eventueel een goeie motivatie.

Kwark met fruit en noten

Ik ben gek op biologische volle kwark. Daar voeg ik ook weer wat fruit aan toe en wat noten, zaden of pitten. Beetje pimpen met kokosflakes of wat superfood ook heerlijk natuurlijk. Als je geen dierlijk product wilt gebruiken, dan kan je ook kiezen voor kokosyoghurt bijvoorbeeld. Sojayoghurt? Ik ben zelf terughoudend als het gaat om gebruik van sojaproducten. Ongefermenteerde sojaproducten moet je wat mij betreft sowieso mijden als de pest! Lees hier waarom.

Een snelle lunch

Op momenten met wél tijd en zin bereid ik mijn ‘geen tijd/geen zin’ lunch voor. Meestal vind ik het gelukkig prima om in de keuken te staan: lekker groente hakken of raspen, soms wat bakken, even de tuin in voor wat extra kruiden, een lekkere dressing maken.

De basis: koolhydraten, groente en eiwitten.

Op vrije momenten kook ik rijst, boekweit, kikkererwten, bonen of gierst voor of bak ik glutenvrije crackers of pannenkoeken. Die vries ik in lunchporties in. Niet meer dan 1/3 van mijn lunch bestaat hieruit.

Groente is het tweede onderdeel van mijn lunch. Ik haal bijna nooit voorgesneden groente of rauwkost meer bij de super, maar… het ís een optie als je geen tijd hebt! In onze koelkast ligt eigenlijk altijd wel iets dat rauw verwerkt kan worden. Rauwkost snijden kost niet meer dan een minuut of twee (let wel op je vingers: haastig hakken geeft wat ongemakken).
Een klein groente kliekje van de dag ervoor kan ook dienen als lunchsaladevulling. Een restje broccoli bijvoorbeeld,  of wat gewokte groenten. Lekker duurzaam: want hoe vaak belanden kliekjes toch nog in de prullebak.

Dan schuim ik m’n koelkast nog even af voor het derde onderdeel van m’n snelle lunch: eiwitten! Er ligt soms een stukje left over vis. Of ik rasp er wat geitenkaas overheen, bak/kook een ei. Of ik gooi er wat (evt. geroosterde) noten/zaden bij of een schep kwark.

Ik breng dat op smaak met olie en citroensap of appelazijn, wat peper en zout en de basis is er. Als je meer tijd, zin, voorraad of energie hebt voeg je bijvoorbeeld verse kruiden toe: lekker en gezond!
In een paar minuten heb je echt een heerlijke snelle lunch die bestaat uit drie belangrijke componenten.

Lunch van tevoren klaarmaken: FOODPREPPING!

Zo’n lunch is makkelijk de avond van tevoren te bereiden in geval van geen tijd tussen de middag. Gekookt eitje erbij. De dressing doe ik meestal in een apart potje, want ik vind een salade urenlang gemarineerd in een dressing meestal niet zo heel lekker. De rauwkost kan er ook slap van worden.
Een salade kan je meenemen naar je werk. Ik werk vaak op locatie, en dan ben ik blij als ik m’n bakje healthy salad tevoorschijn haal. De boterhammen salami laat ik met een grote glimlach aan me voorbij gaan.

Prep je dressing in een handomdraai! Lees hier een aantal heerlijke makkelijke tips van Jamie Oliver. In de koelkast prima een aantal dagen houdbaar.

Klik hier voor een übersnelle en  delish lunchsaladerecept!

Crackers

missbeanie.nl makkelijke lunchsalade

Een portie rijst uit de vriezer aangevuld met gele paprika. Een snelle graai uit de tuin leverde rucola en bieslook op. Een paar blokjes geitenkaas erbij. Op smaak gebracht met olie, appelazijn, peper, zout en kurkuma.

Soms gebruik ik rijst- of maiscrackers uit de supermarkt, als ik geen homemade crackers voorradig heb. Die zijn bij mij in de plaats van een belegde boterham gekomen. Ik beleg ze royaal met rauwkost: maar net wat ik in de koelkast vind. Vaak vul ik dat aan met nog een crackertje tahin of geitenkaas. Of ik eet er een eitje of left over stukje vis bij.

Kliekjesdiner

Voorraadjes paraat hebben in de vriezer is echt geweldig voor drukke of geen-zin dagen. Ik kook daarom meestal meer dan ik nodig heb. Een pan vol vegetarische curry, een ovenschotel, glutenvrije pasta, etc. Of een stukje vis extra in de pan, zodat ik die in mijn lunchsalade kan verwerken de dag erna.

Op die manier is er altijd wel een kliekje dat ik de dag erna kan opwarmen of kan meenemen als ik mijn avondeten op een zanglesdag in onze popschool nuttig. Of ik vries porties in. Scheelt koken op het moment dat het er niet van komt.

Voorzie je dat moment: tijdig je kliekje uit de vriezer halen. Voorzie je het niet (opééns geen zin!): dan zorg ik ervoor dat ik zo plat mogelijke pakketjes invries. Die zijn au bain marie of in de wok of oven snel op te warmen. Magnetron namelijk niet meer aanwezig! En zelfs koud zijn sommige maaltijden prima te eten.

 

Voordelen van deze snelle maaltijden:

  1. Je bespaart geld. Meten snelle hap van de super of het tankstation ben je  de meeste gevallen duurder uit.
  2. Je eet gezonder (meer groenten, minder ongezonde toevoegingen) dan een kant en klare maaltijd.
  3. Een homemade geprepte maaltijd geeft over het algemeen meer energie en minder dip dan een supermarkt/snackbar/tankstationhap.

Try before you die

Veel mensen zeggen: “Ik heb echt geen tijd om mijn eten op deze manier voor te bereiden”. Dat kan echt wel ’s voorkomen. Maar meestal is de reden dat je andere zaken belangrijker vindt. Of dat je niet anders gewend bent. Ik heb ontdekt dat mijn gezondheid, mijn lichaam, mijn energie belang hebben bij gezonde voeding. Die wetenschap motiveert me op de momenten waar het even niet zo goed uitkomt.

Het vergt wél wat meer voorbereiding en planning. Maar aan plannen en meer tijd kwijt zijn aan voorbereiden van je voeding kan je wennen. Echt waar. Het zit nu zelfs behoorlijk in mijn systeem. Hierdoor ben ik meestal opgewassen tegen een ‘geen tijd’ of ‘geen zin’ moment en kan ik het mezelf toch redelijk makkelijk maken.

Hopelijk heb je wat aan deze ‘snelle healthy maaltijd’ tips!

like

Zorg er met 1 klik voor dat je geen nieuwe ontwikkelingen mist